Operacja plastyczna – kto i gdzie wykona ją w bezpieczny sposób

Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej oraz chirurgii plastycznej są nie tylko popularne, ale też powszechnie dostępne. Wzrasta liczba placówek, gdzie oferowane są zabiegi i operacje korekcji różnych części ciała oraz niedogodności natury estetycznej.

Nie zawsze jednak pomimo zachęcającej reklamy i kusząco niskich cen warto korzystać z ich usług. Przede wszystkim dlatego, że wykonujący je specjaliści nie mają do tego uprawnień. Coraz częściej słyszymy o pacjentkach, które z powodu źle przeprowadzonej operacji plastycznej trafiły do szpitala lub zmarły, zdarzają się także przypadki zatrzymania właścicieli klinik i stawiania zarzutów narażenia pacjentek na utratę zdrowia lub życia.

Kto powinien zatem przeprowadzać operacji z zakresu  medycyny estetycznej oraz chirurgii plastycznej, jakich miejsc należy unikać i co zrobić, aby uzyskać zamierzony efekt nie narażając swojego życia i zdrowia?

Wiele placówek i wielu lekarzy – w czym tkwi problem?

Wraz ze wzrostem popytu na zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej pojawia się coraz więcej placówek odpowiadających na te zapotrzebowania. Niestety nie każde z tych miejsc wyposażone jest w odpowiedni sprzęt, właściwe warunki do przeprowadzenia stosownych zabiegów, a przede wszystkim placówki te nie zawsze zatrudniają odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W efekcie pacjenci skuszeni obietnicami, atrakcyjną ceną oraz reklamą ryzykują zdrowie, a niekiedy też życie, uzyskując w zamian trwałe kalectwo.

Dlaczego wybór odpowiedniej placówki do wykonania operacji plastycznej jest aż tak ważny?

W sytuacji, gdy decydujemy się na operację plastyczną, należy mieć świadomość, że jest to działanie o charakterze inwazyjnym, które zmienia wiele struktur w obrębie naszego ciała. Zazwyczaj związane jest z naruszeniem tkanek pacjenta, co wiąże się z potrzebą posiadania ogromnej wiedzy, doświadczenia oraz stosownych kwalifikacji.

W medycynie określonymi partiami ciała zajmują się różni specjaliści. Przykładowo z okolicami intymnymi kobiet może mieć do czynienia zarówno ginekolog, urolog, jak i nefrolog, a także chirurg plastyczny. Jeżeli jednak zależy nam na wykonaniu profesjonalnej labioplastyki polegającej na skorygowaniu warg sromowych, odpowiednią osobą do wykonania zabiegu jest wyłącznie chirurg plastyczny. Tymczasem zdarzają się placówki, gdzie podobne zabiegi wykonują lekarze innych specjalności, co może skończyć się powikłaniami. Są to placówki zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Operacje plastyczne za granicą Polski

W ostatnich latach popularne stało się wykonywanie różnego rodzaju zabiegów plastycznych za granicą, np. w Turcji. Mowa tu nie tylko o operacjach plastycznych piersi, pośladków, nosa czy odsysaniu tłuszczu, ale też powiększaniu ust.

Choć zagraniczne kliniki na wschodzie kuszą atrakcyjnymi ofertami, mało kto mówi o braku odpowiednich badań wykonywanych przed zabiegiem, dostatecznym poziomie higieny w placówce, opiece pozabiegowej i odpowiednio wysokich standardach. Przekonało się o tym wiele kobiet, w tym pacjentki z Polski. U wielu z nich pojawiły się poważne powikłania, a niektóre z nich wymagały leczenia w Euroklinice. Pacjentki, które poddały się zabiegom u pseudospecjalistów, którzy nie mieli do tego kwalifikacji, to także nasze pacjentki.

Czym grozi źle wykonany zabieg?

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia powikłań pooperacyjnych należy wybierać tylko i wyłącznie renomowane placówki zatrudniające lekarzy mających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Możliwe problemy po wykonaniu zabiegu związane są m.in. z brakiem przeprowadzenia odpowiednich badań u pacjentek i przygotowaniem lekarza do operacji. Pacjentki często trafiają na stół operacyjny prosto z lotniska. Nie jest możliwa konsultacja np. z anestezjologiem. Do tego dochodzi brak opieki po operacji. Zdarza się, że pacjentki skarżą się na niezmieniane po zabiegu opatrunki i brak opieki pielęgniarek. Pacjenci powinni być bowiem pod opieką lekarza nie tylko zaraz po zabiegu, ale też powinni zostać w klinice przez co najmniej dobę. Tymczasem w zagranicznych klinikach kuszących niskimi cenami nie zawsze jest to opieka profesjonalna. Kontakt z lekarzem wykonującym zabieg jest często niemożliwy, lub ograniczony np. tylko poprzez SMS. Do tego pacjenci niemal natychmiast po operacji trafiają na pokład samolotu, gdzie kilka godzin spędzają w niewygodnej pozycji ograniczającej ruch. To także zwiększa ryzyko powikłań. Zdarzają się krwotoki, infekcje wskutek nieumiejętnie wykonanej ingerencji chirurgicznej, a nawet sepsa.

bezpieczna operacja plastyczna

Specjalista, ale w innej dziedzinie

Kardiochirurg wykonujący operacje plastyczne lub okulista przeprowadzający zabieg plastyki powiek to w Polsce całkiem częste zjawisko. Brakuje bowiem egzekwowania uregulowań prawnych zabraniających takich praktyk.  Tymczasem operacje plastyczne wykonywane przez innych specjalistów niż chirurdzy plastyczni w nierenomowanych placówkach mogą skutkować wystąpieniem powikłań. W przypadku operacji powiększenia piersi i wszczepiania implantów często jest to przewlekły ból, stwardnienie miejsca wszczepienia implantu, wycieki ropne, pęknięcie skóry czy nawet wypadnięcie implantu. Ponadto w miejscu operacji może pojawić się zakażenie, uszkodzenie nerwów, krwiaki, asymetria, a także zator naczyń krwionośnych i śmierć.

W przypadku plastyki brzucha nieumiejętne wykonanie operacji plastycznej może skutkować odbarwieniem powłok brzusznych, wystąpieniem skrzepów krwi, problemami z krążeniem, cukrzycą, wątrobą i sercem. Nieumiejętna plastyka nosa skutkuje natomiast problemami z oddychaniem, może doprowadzić do zapadnięcia skrzydełek nosa, częstych nieżytów górnych dróg oddechowych i problemów z oddychaniem.

Ponadto operacja plastyczna wykonana przez innego specjalistę niż chirurg plastyczny to ryzyko powikłań ogólnoustrojowych, do których można zaliczyć m.in. toczeń, reumatoidalne zapalenie stawów, twardzinę, chroniczne infekcje czy problemy z węzłami chłonnymi.

Jak znaleźć bezpieczną klinikę godną zaufania?

Przed wykonaniem operacji plastycznej należy sprawdzić renomę i opinie na temat danej kliniki, a także oceny oraz kwalifikacje i doświadczenie chirurga plastycznego, który ma wykonać zabieg. Niezbędne jest udanie się też na konsultację, podczas której chirurg plastyczny dokładnie przedstawi możliwe warianty operacji i zapozna pacjenta ze szczegółami operacji i leczenia pooperacynego. Dobry chirurg plastyczny nigdy nie będzie nakłaniał do wykonania zabiegu.

Profesjonalna klinika zawsze wymagać będzie kompletu badań przed wykonaniem operacji plastycznej. Ponadto placówka zaoferuje opiekę okołozabiegową, wizyty kontrolne i wszelką pomoc w trakcie rekonwalescencji.

Projekt Unijny - Logotypy

Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020